LAF
05.08.2021

VIESTURS IRBENS 1957 – 2021

Vi1

Ar skumjām uzzinām, ka mūžībā devies Viesturs Irbens, Latvijas autokrosa čempionāta medaļnieks un vēlāk ilggadējs sacensību galvenais un distances tiesnesis. Viens no tiem kurš, neprasot titulus un ordeņus, lika stūrakmeņus Latvijas krosam, kādu to zinām šobrīd.

Vi1

Ikdienas rūpes un pārdzīvojumi pēdējos gados apturēja Viestura darbošanos tiesnešu postenī, lai gan vēl nesen viņš regulēja satiksmi Smiltenes un Brenguļu trasēs. Taču līdz pēdējai dienai viņš palika uzticīgs mūsu sportam, sekojot līdzi notikumiem, cik vien iespējams.

Braucēja karjeru Viesturs Irbens sāka septiņdesmito gadu nogalē, astoņdesmito sākumā, startējot smago auto krosā. Brīvās Latvijas laikā viņš sasniedza bronzas medaļu 13. klasē (GAZ 53) 1992. gadā, arī pirms tam esot viens no šīs klases līderiem. Nākamajās sezonās Irbens startēja 7. grupas bagijos (tagadējā B6000), 1993. gadā kļūstot par autokrosa kroņa klases vicečempionu, piekāpjoties vienīgi neuzvaramajam Anatolijam Semešinam. Pēc šī panākuma viņš pārsēdās vieglo auto krosā, startējot Latvijas čempionāta Klasika klasē ar iespaidīgo sniegbalto Ford Taunus. Arī tad viņš bija turpat pie līderiem, iesaistoties leģendārajās klasiķu cīņās kopā ar tā laika krosa atraktīvākajiem braucējiem Arni Bāliņu, brāļiem Andri un Daini Cinīšiem, Ivaru Kokumu, Ilgoni Krūmiņu, Jurģi Bružānu un pārējiem.

91975308 115671840075781 474150774432071680 N

Pēc braucēja karjeras beigām viņš turpināja darbošanos autokrosā kā tiesnesis. Deviņdesmitajos gados viņš bija viens no tiem, kuri palīdzēja veidot un sakārtot krosa dokumentāciju, izķerot nolikumu nianses praktiskā darbā, strādājot par galveno tiesnesi un izveidojot vienu no labākajiem sacensību sekretariāta sastāviem tajā laikā.

Paralēli sacensību apmeklēšanai katrā Latvijas nostūrī, Viesturs piedalījās Brenguļu autotrases izveidē. Kopā ar idejas autoru Oļģertu Vērmani abi Brenguļu karjerā pavadīja neskaitāmas dienas un nedēļas, līdz Brenguļos ieradās pirmie sacensību dalībnieki.

Viņš bija pašlepns un pašpietiekams, ar savu nostāju un principiem. Varbūt tāpēc viņš klusējot pastāvēja malā, kad dalīja slavas mirkļus un apbalvojumus, kurus noteikti bija pelnījis. Ar lielisku humora izjūtu un izcilām zināšanām par savu dzīves lielāko kaislību – autokrosu.

Viņš bija pozitīvi negants. Reiz, kad kāds no braucējiem sūrojās par mašīnas sadauzīto aizmuguri, viņš atbildēja: “Lai mašīnai nesasistu aizmuguri, nepieciešams braukt ātrāk!” Šādu nianšu bija daudz, viņš bija interesants galvenais tiesnesis.

Par to visu, ko mēs šeit darām: braucam, skrūvējam, skatāmies, jūtam līdzi… Viesturs Irbens reiz sacensību rītā teica: “Vīri, nejauciet! Mēs šodien neesam autokrosā. Autokross mums bija visās tajās nedēļās, naktīs, ko pavadījām garāžās, zem mašīnām, bez sievām un bērniem. Tur ir autokross. Šodien mēs neesam autokrosā. Mēs esam autokrosa svētkos, šeit mēs svinām autokrosu!”

92031044 120431902933108 8702599259280637952 N

Paldies, Meistar, par padarīto mūsu sporta labā, par padomiem un zināšanām!

Līdzjūtība Viestura Irbena tuvajiem, bērniem, ar kuriem viņš vienmēr lepojās, draugiem un cīņu biedriem.

Atvadīšanās no Viestura 7. augustā plkst. 12:00 Alojas kapos.